Gio Ponti / ceramika

gio_ponti_web Jeden z najbardziej wpływowych architektów XX wieku, Gio Ponti, zrewolucjonizował światowe wzornictwo oraz architekturę. Urodzony w Mediolanie w 1891 roku, zdobył wykształcenie architekta po wojennych doświadczeniach I WŚ. Po studiach został dyrektorem artystycznym w fabryce ceramiki “Richard Ginori”, a niedługo po tym rozpoczął swoją działalność jako architekt. Wpływ pierwszej pracy na resztę jego kariery jest oczywisty: projektując budynek, tworzył do niego całe wyposażenie składające się z krzeseł, stolików, oświecenia, zastawy stołowej, w tym ceramiki.1306508124b

Istniejąca do dziś fabryka Richard-Ginori powstała w 1896 przez fuzję dwóch fabryk: mediolańskiej manufaktury „Richard di San Cristoforo”, stworzoną przez Giulio Richarda w 1840 roku specjalizującącą się w produkcji wyrobów kamionkowych oraz powstałej w 1737 roku manufaktury porcelany wysokiej klasy „Doccia”. Dyrektorem artystycznym tej nowo powstałej fabryki był Luigi Tazzini, który ukierunkował główną produkcję w stylu Art Nouveau. Funérailles de Thais, cup,

W 1923 roku, wraz z zatrudnieniem nowego dyrektora artystycznego Gio Pontiego, Richard-Ginori rozpoczął nowy okres swojej działalności. Ten młody architekt w latach od 1923 do 1930 skupił się na produkcji porcelany oraz majoliki, jednocześnie promując w obu materiałach artdecowską stylizację. Jako wielbiciel Warsztatów Wiedeńskich zapoczątkował silny związek sztuki ze wzornictwem, trwały w działalności firmy do czasów współczesnych. gio-ponti-vaseN08252-59-lr-1_bPonti z sukcesem poradził sobie z połączeniem dwóch wymagań firmy: unikatową oraz seryjną produkcją. Zestaw AtleciStało się to dzięki systemowi, w którym identyczne przedmioty były zdobione różnorodnymi dekoracjami. Stosowano również odwrotny proces, w których ten sam projekt dekoracji były wykonywany na różnych wyrobacg czy po prostu realizowany w innej kolorystyce. W swoich projektach łączył wysublimowaną elegancję z miłością do opowiadania historii. Najbardziej popularną tendencją w tych produkcjach były wyrafinowane, ale jednocześnie ironiczne inspiracje z epoki klasycyzmu czy renesansu:

Vase “Emerenziana“Donatella, plateMiska „Emerenziana” czy talerz „Donatella” jest majoliką inspirowaną XVI-wiecznymi przedstawieniami „pięknych kobiet” (przemianowanych przez Ponti na „moich kobiet”), w których stylizowane kobiece figury zmysłowo zwisały z lin. Wpływy etruskie, greckie czy rzymskie widoczne są także w jego porcelanowych seriach, takich jak „Pogrzeb Thais”, „Triumf fortuny”. Niektóre z tych scen-dekoracji były powtarzane także na talerzach, wazach, kielichach czy innych wyrobach. Nawiązanie do klasyczności można zaobserwować na urnie „Archeologiczny spacer”, w której stylizowane postacie na przemian z klasycznymi elementami architektury pojawiają się na geometrycznie podzielonym tle. Urna “La Passeggiata Archeologica“

Wszystkie te przedmioty były przyjmowane z wielkim zachwytem i doceniane na wystawach sztuki użytkowej (takich jak Monza Bieniale czy Trieniale w Mediolanie). Jednym z najważniejszych osiągnięć było zdobycie nagrody „Grand Prix” w międzynarodowej wystawie 1925 Paris Expo Sztuk 3Dekoracyjnych. Niektóre z jego najbardziej reprezentatywnych przedmiotów z produkcji Manufaktury Richard-Ginori z okresu 1920-1930 można obejrzeć w Międzynarodowym Muzeum Ceramiki w Faenzie, w Muzeum Zamków Sforzów w Mediolanie, jak i w różnych prywatnych kolekcjach. Zaprojektowane przedmioty pojawiały się również na stronach czasopisma „Domus” zajmującego się architekturą oraz wyposażeniem wnętrz, założonego w 1928 przez Pontiego.97237

Mimo, że współpraca z fabryką Richard Ginori zakończyła się w 1930 roku, Ponti nie porzucił projektowania ceramiki. Był zaangażowany w projektowanie płytek ceramicznych, a w 1950 roku zaprojektował serię zlewów, toalet i armatury Ceramiche-Franco-Pozzi-servizio-piatti-e-ciotole-Gio-Ponti-11łazienkowej dla firmy „Ideal standard”. W swojej działalności Ponti nie ograniczał się tylko do projektowania. Przez ponad 25 lat wykładał na uniwersytecie, inspirując młodych projektantów z całego świata. Odgrywał istotną rolę w promowaniu sztuki oraz wzornictwa w dwóch magazynach. Jego celem było zintegrowanie sztuki i wzornictwa. Wierzył, że jego praca powinna służyć ludziom jak i wzbogacać ich otoczenie. Zmarły w 1979 roku, jest do dziś pamiętany jako artysta, architekt, pisarz, innowator, malarz, poeta i profesor. Jego unikatowe projekty są odkrywane do dziś: firma „Molteni & C” od 2011 roku produkują jego przedmioty (w tym płytki ceramiczne).

Bibliografia:serie b, 1953,The-individual-painting-on-the-tiles-goves-them-an-artisan-look-rather-than-just-hard-graphics.-Parco-dei-Principi-Hotel-Sorrento.-1024x682

http://designmuseum.org/design/gio-ponti

http://www.gioponti.com/

http://www.abitare.it/en/lt26abitare/gio-ponti-fascination-for-ceramics/?pid=6833/#singleimage-6833

http://www.architonic.com/dcobj/gio-ponti/8100591/2/1

http://www.designboom.com/portrait/ponti/bio.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s